Název: Dangerous Dave in the Haunted Mansion
Vydavatel: Softdisk
Rok vydání: 1991
Žánr: Akční
Hodnocení: 87 %
Velikost souboru: 197 kB
Download: dan_dave2.zip

Rovnou přiznám, že v této recenzi budu mít problém zůstat objektivní. Dangerous Dave in the Haunted Mansion je totiž jednou z mých nejoblíbenějších her vůbec. Jedná se o pokračování úspěšné plošinovky z roku 1988. Tentokrát John Romero přibral do vývojového týmu Johna Carmacka, jeho jmenovce Adriana Carmacka a game designéra Toma Halla. Co jméno, to ikona videoherního průmyslu. Žánrově se jedná opět o plošinovku, tentokrát však obohacenou o mnohem větší porci akce.

Dave se vydává do strašidelného sídla zachránit svého bratra Delberta. V cestě mu stojí celkem 8 levelů plných zombíků, vlkodlaků, duchů, jedovatých pavouků či odporných slizů. V polovině a na konci hry vás navíc čeká zákeřný boss. Každý typ nepřítele disponuje jiným útokem, čemuž je nutno přizpůsobit taktiku. Zombíci jsou pomalí a na dálku neškodní, běda však, pokud si je necháte přijít k tělu - srazí vás jedním mocným úderem. Podivné shrbené bytosti jsou naopak nablízko neškodné, umí však vrhat ostré nože. A takhle bych mohl pokračovat dál... Dalším prvkem podporujícím hratelnost je vaše hlavní a jediná zbraň - osmiranná brokovnice, se kterou můžete pálit v šesti různých směrech. Je však nutné ji dobíjet (stačí se chvíli nehýbat). Sbíráním cenností a zabíjením nepřátel získáváte body, přičemž za každých 10 000 bodů vás čeká bonusový život. Životů si važte protože hra je poměrně obtížná, levely dlouhé a savepointy žádné.

Za vynikající hratelností převážně stojí právě absence možnosti uložit hru a nutnost dobíjet brokovnici. Díky tomu se naučíte našlapovat velmi opatrně, preventivně vystřílet každý neprozkoumaný kout a promýšlet další postup. Díky tomu hra dostává i mírně hororový nádech. Nezapomenutelné chvíle jako cvakání prázdného zásobníku před blížícím se zombíkem či sejmutí slizu mířícího přímo na váš obličej dělají z této hry záležitost jen pro silné povahy. Na druhou stranu je třeba přiznat, že absence ukládání a nutnost mnohokrát opakovat každý level zřejmě mnoho hráčů odradí. Stačí pár neúspěchů, člověk ztratí nervy, pokusí se level "proběhnout" (což se mu nemůže podařit) a vztekle hru zavře.

Grafika hry je povedená a poměrně krvavá. Navíc každá vaše smrt je naturalisticky znázorněna v přiblíženém pohledu. A to údajně musel ještě Adrian Carmack na žádost vydavatele v násilnostech ubrat. Škoda :-) Zvuky jsou pochopitelně pouze ze speakru, přesto příjemně dokreslují atmosféru hry. Za zmínku jistě stojí i velmi povedený design, především v prvních levelech. Hra se dočkala ještě dalších dvou pokračování, která však již zdaleka nedosahují kvalit dvojky. Důvod je prostý - čtveřice původních autorů se začala věnovat jiným projektům, zejména vývoji 3D akcí, z nichž mnohé se staly legendou.